Angle right Facebook LinkedIn YouTube Clear input content Loupe Loupe

Henteordning gir mer fornøyde forbrukere på Haugalandet

Gjør det enkelt for folk, er Haugaland Interkommunale Miljøverks tydelige mål. Nå samler de inn mer glass enn noensinne med ny henteordning – og de har mer fornøyde forbrukere.

– Dette har stått til forventningene og vel så det, sier en engasjert Magnus T. Hauge. Han er leder for informasjon og plan i HIM: Haugaland Interkommunale Miljøverk, som tar seg av gjenvinning og renovasjon for kommunene Bokn, Etne, Haugesund, Tysvær og Vindafjord.

Hauge blir lett engasjert når han blir oppfordret til å oppsummere innkjøringen av selskapets nyetablerte henteordning for glass og metallemballasje.

Aldri før har de opplevd større tilfredshet ute hos folket.

– Vi har gjennomført brukerundersøkelser med to års intervaller de siste årene. Årets resultat er all time high, konkluderer en godt fornøyd Hauge.

Han har nesten 20 års erfaring fra bransjen, og vært med HIMs reise helt fra starten. Selskapet feiret 10-årsjubileum i fjor – og omveltingen fra den gang er formidabel.

– Vi startet med sekkerenovasjon og kildesorteringsskap i Haugesund samt returordninger for papir i distriktskommunene – det var også det første vi fikk opprettet henteordning til, minnes han.

Nå har hver husstand på Haugalandet fire beholdere. Den siste kom i drift fra januar i år.

Gjør det enkelt for folk, er HIMs oppfordring Nå samler de inn mer glass enn noensinne med ny henteordning – og de har mer fornøyde forbrukere.

50 prosent mer glass med henteordning

HIM brukte de fire siste månedene av 2017 til å plassere ut 20 000 beholdere til den nye henteordningen.

Resultatet så langt: 50 prosent mer glass og metallemballasje som de kan sende videre til Sirkels anlegg.

– Det er for tidlig å konkludere med hvor mye innsamlingsmengden har økt, men det er sannsynligvis over 50 prosent – og vel så det, sier en fornøyd Hauge.

Hauge og hans kollegaer var bekymret for om folket ville godta å ha fire beholdere for å håndtere avfallet sitt. De hadde allerede beholdere for rest-, papir- og matavfall – samt sekk til plastinnsamling.

– Vi fryktet henvendelser fra folk om at de nå skulle få enda en beholder, men det har knapt vært en klage, sier han.

HIMs viktigste argumenter for å innføre en ny ordning var basert på deres egne erfaringer med returpunktene. Hauges lange tid fra bransjen, og fokus på å gjøre det enkelt for folk, ble nøkkelen for å effektivisere driften.

– Jeg har aldri opplevd å se et returpunkt som fungerer som det skal. Det blir misbrukt og ender som et oppsamlingspunkt for all slags søppel, sier Hauge.

– Lager man løsninger som er enkelt for folk å bruke, så vil det fungere – er min erfaring. Det er vesentlig enklere for de som vil kildesortere glass og metall å kaste dette i en beholder hjemme på tunet sitt, fortsetter han.

Gjør det enkelt for folk, er HIMs oppfordring Nå samler de inn mer glass enn noensinne med ny henteordning – og de har mer fornøyde forbrukere.

 Kvaliteten øker med henteordning

– HIM har ikke fått noen avvik etter innføringen, forklarer en fornøyd Hauge.

Resultatet så langt i år er at varene de sender fra seg til Sirkel – til et nytt livsløp – er av god kvalitet.

De nye beholderne har gravitasjonslås og «lokk i lokk», slik at de unngår feil bruk. Det hindrer folk i å kaste større gjenstander som ikke skal i disse beholderne.

– Vi var litt usikre på funksjonaliteten til gravitasjonslåsene, men det har vist seg å være en god løsning, sier Hauge.

Han anslår at de 140 liter store beholderne er omtrent halvfulle når de blir tømt hver åttende uke. Kommunenes beboere kan enten få SMS-varsel eller varsel fra en app samt følge med på kalenderen på HIMs nettsider.

LES OGSÅ: Slik leverer du lønnsomt

Ikke dyrere henteordning

Selv om beholderne med gravitasjonslås er noe dyrere enn vanlige avfallsbeholdere, har ikke den nye ordningen økt renovasjonsgebyret, sier han.

– For det første sparer vi kostnader rundt tømming og rydding på de gamle returpunktene, som nå er fjernet. Grunnet lav hentefrekvens har heller ikke innsamlingskostnadene med den nye ordningen blitt så store. Økte mengder glass- og metallemballasje gir økte inntekter, samtidig som vi har fått reduserte behandlingskostnader som en følge av redusert restavfallsmengde, sier Hauge.

I desember forlater Hauge selskapet han har vært en del av de siste ti årene til fordel for Karmøy kommune. Her venter en ny mulighet for den erfarne bransjemannen innenfor innsamlingsordninger og returpunkter – så bli ikke overrasket om det blir innført lignende henteordninger også her, når han inntar sin nye rolle.

LES OGSÅ: Henteordning – noe for din kommune?

– I løpet av 2019 vil halvparten av Norges befolkning ha tilbud om henteordning, sier Markeds- og kommunikasjonssjef i Sirkel, Gunhild Solberg.

Hun forklarer at omtrent 30 prosent av befolkningen allerede har dette tilbudet, og berømmer kommunene for å være dyktige til å bygge ut nye ordninger – som både er bra for forbruker og miljøet.