Henteordning
Henteordning for glass- og metallemballasje
Henteordning har i løpet av de senere årene blitt den vanligste innsamlingsordningen for glass- og metallemballasje.
Henteordning betyr at innbyggerne kan levere glass- og metall- emballasje i en beholder utenfor huset eller ved et bolignært hentepunkt, på lik linje med restavfall og andre avfallsfraksjoner.I mange år var bringeordning, dvs. innlevering av glass- og metallemballasje på returpunkt, den mest vanlige innsamlingsformen.
Resultatet av de siste årenes overgang til henteordning har ført til en stor økning i innsamlet mengde glass- og metall- emballasje. I 2013 ble det samlet inn ca 68 000 tonn glass- og metallemballasje i Norge. I 2023 var tallet ca 105 000 tonn, noe som utgjør en mer enn 50 % økning i innsamlet mengde. Deler av denne økningen skyldes innføring av henteordninger.
Tilbake til levering
Glass- og metallemballasje sendes til Sirkel på Øra
Glass- og metallemballasje som samles inn i Norge fraktes til Sirkels anlegg på Øra i Fredrikstad.
Her separeres glasset i fire fraksjoner, blankt, brunt og grønnmiks, samt råvare til produksjon av skumglass.
Metallet separeres i to strømmer, magnetisk og ikke-magnetisk. Det er Norsk Metallgjenvinning som har ansvaret for metallfraksjonen etter sortering hos Sirkel.
Største delen av den innsamlede glassemballasjen (ca 2/3) eksporteres til glassverk i Danmark og resten av Europa. Her blir det resirkulerte glasset smeltet om til ny glassemballasje i en evig loop. Det øvrige glasset som blir utsortert hos Sirkel sendes til Glasopor for produksjon av skumglass.
Kvalitet på innsamlet mengde påvirker materialgjenvinningen
Ved produksjon av ny glassemballasje settes det meget strenge kvalitetskrav til de resirkulerte råvarene:
Denne spesifikasjonen setter store krav til Sirkels sortering av det innsamlede glass- og metallemballasjen, men det er også viktig at hele verdisirkelen bidrar til å holde god kvalitet, slik at vi sammen kan sørge for materialgjenvinning av all innsamlet glass- og metallemballasje.
Ny innsamlingsmetode kan gi utfordringer
Innføring av henteordning kan skape nye utfordringer. De tradisjonelle returpunktene har en innkaståpning som gjør at det er begrensinger på hva innbyggerne lykkes med å kaste på returpunktet. Innkaståpningen har bidratt til å redusere andelen store gjenstander. Ved innføring av henteordning har man i stor grad valgt å gå over til en avfallsbeholder uten begrensinger i innkaståpning. Investeringskostnaden for begrenset innkast og gravitasjonslås har blitt vurdert som for høy, det er også usikkerhet rundt låsens funksjonalitet for eksempel på vinterstid.
Produkter og gjenstander i metall skaper utfordringer
I takt med innføring av henteordning har Sirkel erfart en økning i store metallgjenstander som blir samlet inn sammen med glass- og metallemballasjen. Dette fører til store utfordringer for Sirkels sorteringsanlegg. En betydelig andel av metallet som kommer inn på anlegget er metallgjenstander som ikke er emballasje. Dette truer kvaliteten og oppetid på sorteringsanlegget og fører også til økonomiske tap for selskapene som leverer glass- og metallemballasje til Sirkel. Avvikene beregnes på hvert lass som leveres utfra kvalitetskravene som er en del av kommunenes avtale med Sirkel og Norsk Metallgjenvinning. Det vil derfor være en vinn- vinn situasjon for både leverandør og Sirkel å fokusere på kostnadseffektive grep for å bedre kvaliteten og utbetalingene fra Sirkel.
Kvalitetsavvik
Det er stor variasjon på kvaliteten på varene som kommer inn til Sirkel, dermed er det også store forskjeller i avvik. Noen har over 40 % avvik mens andre leverandører nesten ikke har avvik på sine leveranser. Gjennomsnittet er ca. 20 % avvik på leveransene som kommer til Sirkels anlegg. I kvalitetsarbeidet har vi sett at noen leverandører har igangsatt et strukturert arbeid for å redusere avvik på leveransene. Vi har eksempler der man med forholdsvis enkle midler har klart å redusere avvik fra 40% til 5 % i løpet av kort tid. Disse eksemplene viser at det er mulig å oppnå god kvalitet på glass- og metall- emballasjen, uavhengig av innsamlingsløsning. I denne veilederen har vi samlet ulike tiltak som kan føre til bedre kvalitet på glass- og metallemballasjen. Målet er at den skal være til hjelp, både for de selskapene som har innført henteordning, men også for dem som planlegger henteordning på sikt. Vi har også inkludert noen konkrete eksempler på selskap som har lyktes i kvalitetsarbeidet, til inspirasjon.
Kontakt oss gjerne for mer info.

Jacob Smith
Direktør innsamling og gjenvinning970 31 823jacob.smith"at"sirkel.no