Angle right Facebook LinkedIn YouTube Clear input content Loupe Loupe

Julebrus på glassflaske – sterk tradisjon

Skal den være rød eller brun? Drikkes fra glassflaske eller ikke? Julen er her, og da diskuteres det julebrus.

– Dette er det nærmeste vi kommer en nasjonal julebrus, og det er helt klart den største julebrusen på markedet, sier kommunikasjonssjef i Ringnes, Nicolay Bruusgaard.

Han sikter til Hamar og Lillehammer julebrus, som helt siden 70-tallet har vært en sterk juletradisjon for mange av oss. Som navnet antyder slo den først rot rundt Mjøsområdet, før den spredte seg videre utover Østlandet – og nå selges den i butikk over hele landet.

– Julebrus er veldig spesielt her i Norge. Det som er så annerledes med dette segmentet – i forhold til det vi ser med andre internasjonale merker, der det forventes innovasjon og nye produktnyheter – er at det er viktig for folk at Hamar og Lillehammer julebrus skal ha den samme flasken og etiketten. Alt skal være helt likt, fordi det er det som skaper jul for mange, forklarer Bruusgaard.

Hvert år blir julebrus smakstestet og evaluert. Hamar og Lillehammer er ofte på toppen av disse kåringene, og i år er intet unntak. TV 2s og Aftenpostens testpanel har sendt tradisjonsbrusen helt til topps også i 2018.

Skal den være rød eller brun? Drikkes fra glassflaske eller ikke? Julen er her, og da diskuteres det julebrus.

Glassflaske med god samvittighet

For to år siden ble panteordningen på glassflasker avviklet i butikkene, og bransjen ble kritisert av miljøorganisasjoner for at de fremdeles solgte julebrusen på glass.

Flere av deres andre produkter på glass har blitt trukket fra markedet, etter at den nye panteordningen ble innført.

LES OGSÅ: 17 ting du kanskje ikke visste om glass og resirkulering

Ringnes valgte derimot å beholde juletradisjonen med brusen på glassflaske, og det til stor jubel fra over 60 000 som følger Facebook-gruppen til Hamar og Lillehammer julebrus.

Her er engasjementet stort, og for mange er det én ting som gjelder: Julebrus skal nytes fra glassflaske.

Ringnes selger den også på plastflasker i andre størrelser. Men jul er tradisjon, og da er det glassflaskene på 0,33 liter som skal stå på bordet – også i år.

Det kan vi gjøre med god samvittighet, sier markedssjef i Sirkel, Gunhild Solberg:

– Det er et meget velfungerende system for gjenvinning av glass i Norge. 93 prosent av all drikkevareemballasje i glass blir resirkulert, og andelen er økende.

Skal den være rød eller brun? Drikkes fra glassflaske eller ikke? Julen er her, og da diskuteres det julebrus.

Den viktigste årsaken til dette er at kommuner og renovasjonsselskaper er i ferd med å gå over fra bringeordning til henteordning av glass- og metallemballasje. Det vil si at det blir mer forbrukervennlig å kildesortere glassemballasje, ettersom man slipper å ta turen til et returpunkt.

I løpet av 2019 vil over 50 % av Norges befolkning ha tilbud om denne ordningen.

– 93 prosent er et høyt tall, men det betyr ikke at vi er fornøyd med det, sier Bruusgaard.

Han oppfordrer alle til å kildesortere flaskene etter bruk, og mener at folk har blitt mer oppmerksomme på dette etter at panteordningen tok slutt.

– De to første årene var det mye oppmerksomhet rundt dette i julen, at forbrukerne tok med seg glassflaskene til panteautomatene. Men nå er vårt inntrykk at forbrukerne har blitt klar over dette, og er flinke til å legge flaskene i returpunktene og benytte seg av sin kommunens resirkuleringsordning, fortsetter han.

Gunhild påpeker at det er mye resirkulert materiale i julebrusflaskene.

– Ringnes er en av våre største medlemmer, og de tar et miljøansvar gjennom returordningen for glassemballasje. De spiller en viktig rolle for at glasset kan gjenvinnes og leve videre i nye produkter, sier markedssjefen i Sirkel.

Unik trend med julebrus

I 2016 ble vi introdusert for den sukkerfrie varianten til Hamar og Lillehammer julebrus, og den ble umiddelbart en suksess.

Mottagelsen av lettbrusen overrasket Ringnes, og førte til tomt varelager allerede i midten av desember.

– Vi visste at nordmenn likte sukkerfri brus, men i 2016 var vi usikre på hvordan det var med julebrus. Det er et sesongprodukt, og vi har en god erfaring med hvordan vi skal beregne produksjonen hvert år. Vi ønsker ikke at det skal stå igjen mye julebrus i januar, for da er folk ferdig med julen. Det ideelle for oss er at vi går tom på nyttårsaften, forklarer han.

Fremdeles er det sukkervarianten som er mest populær når det gjelder Hamar og Lillehammer julebrus – den står for omtrent 80 prosent av salget.

Julebrussalget skiller seg stort fra det normale brusmarkedet i Norge, som er fordelt 50-50 mellom sukkerholdig og sukkerfri brus.

Allerede i midten av september er i julebrusen på plass i butikkhyllene. Det er ikke én dag for tidlig for julebruselskere.

Den tar umiddelbart et jafs av markedet.

Den tar fem prosent av markedet allerede i september, deretter bare vokser og vokser det. De siste ukene før jul står julebrus for hele 25 prosent av brusmarkedet her i Norge. Det vil jeg påstå er en helt unik trend, også i verdenssammenheng, at en sesongvare klarer å ta en slik i posisjon i markedet, avslutter Bruusgaard.

LES OGSÅ: Flaskene som kaller frem gode minner fra barndommen