Angle right Facebook LinkedIn YouTube Clear input content Loupe Loupe

Slik lager du barnemat på glass

De fleste småbarnsforeldre er enige i at barnemat kjøpt på glass er både enkelt og lett tilgjengelig. Så hvorfor ikke lage dem selv – Ikke bare er det enkelt – det er også bedre og billigere.

Egen barnemeny?

Babyer over 4-6 måneder og små barn kan i utgangspunktet stort sett spise det samme som oss. Vi gjør oss selv som foreldre en stor tjeneste ved å lage, mose og servere den samme maten som resten av familien spiser. Dette vil bidra til at overgangen fra baby- og barnemat til ”vanlig” mat blir enkel og grei, fordi barnet allerede er kjent med familiens matvaner- og smaker.

Lag dine egne barnemat-glass.

Å konservere betyr å bevare, vedlikeholde eller beskytte mot ødeleggelse. Har du laget en deilig middag med grønnsaker er det lurt å ta av litt til minstemann og så mose det sammen med usaltet smør eller olje. Alt avhengig av hvor gammel minsten er, introduserer du etter hvert forskjellige smaker og konsistenser. Mos og puré av grønnsaker kan med fordel introduseres før f. eks grøt. Ved å lage større porsjoner kan du planlegge dagene når det kommer til mat. Da vil det å konservere, som f. eks fryse ned, være en flott ting som forenkler hverdagene. Når det kommer til hva slags type emballasje som passer, er det ingen ting som slår glass. Barnematprodusenter velger  glass til produktene sine, og det er ikke uten grunn. Glass er nemlig et inert materiale – det vil si at det er null migrasjon fra emballasje til innhold. Ingen kjemikalier eller usmak blir overført fra glass til mat.

I følge Margit Vea, som blant annet har master i Helsefremmende arbeid, fast spaltist i Aftenposten Junior og matkursutvikler, er det en utrolig viktig investering i det å gi barn god, naturlig mat fra starten av. Kostholdet de første leveårene har stor betydning for utvikling av en rik tarmflora og et sterkt immunforsvar. Noe som igjen vil generere god søvn, blidere barn og ikke minst mindre slitne foreldre. Selv om barnematen man kjøper i butikken har blitt ”friskmeldt” de siste årene mht. salt og tilsetningsstoffer, vil den aldri smake som den maten man lager hjemme på kjøkkenet. Margit Vea anbefaler moste grønnsaker med litt fett i, som den første faste føden i stedet for bruk av grøtpulver, som ofte er søtet og kan skape både en dårlig tarmflora og dårlig fordøyelse hos barnet. Barn kan bli skeptiske til mat hvis de ofte har vondt i magen.

 

Margit er opptatt av at foreldre skal kjenne mestring på at de selv kan lage mat til både seg selv og barna. Hun forenkler det mange foreldre ser på som både vanskelig, tidskrevende og en grobunn til dårlig samvittighet. Mos sammen grønnsakene familien spiser til middag, fordel i porsjonsglass og frys ned. Ved bruk av glass, vil maten smake akkurat som den skal. Salte og pepre kan de voksne gjøre etter at barnet har fått sitt.

Fordelene ved å lage barnemat selv:

  • Du kan lettere variere. Husk at jo mer forskjellig mat barna smaker, jo mer og variert mat liker de. Matvaner læres tidlig. Og matglede er jo noe man har glede av resten av livet. (På Helsedirektoratet.no kan du lese mer om kostholdsråd og hva små barn kan spise det første leveåret).
  • Du kan selv velge konsistens.
  • Du vet hva maten inneholder og kan lettere kontrollere hva barnet tåler og ikke tåler.
  • Du kan tidlig introdusere variasjon av smaker, som f. eks bruk av urter og krydder.
  • Du kan unngå bruk av salt og sukker.
  • Alle i familien kan spise det samme.
  • Restemat kan være god barnemat. Frysing av restemat bidrar til mindre matsvinn.
  • Næringsstoffene som finnes naturlig i grønnsaker blir bevart selv om du fryser maten.
  • Du kan dekke næringsbehovet ved bare å bruke naturlige råvarer
  • Godt, sunt og billig.
  • Du kan lage store mengder, fordele porsjonsvis i konserveringsglass og så fryse ned.

Tips:

  • Ikke skrell grønnsakene før du damper eller koker dem. Det kan du gjøre når de er ferdigkokt.
  • Bruk gjerne også litt av kokevannet når du moser grønnsakene.
  • Koker du grønnsakene i kraft øker næringsinnholdet.
  • Merk alltid glassene med innhold og dato.
  • Holdbarhet på hjemmelaget, fryst barnemat varierer etter hva glasset inneholder. Grønnsaker og frukt, 3 måneder. Med grønnsaker og fisk, 2 måneder og med grønnsaker og kjøtt, 2 måneder.
  • Spar på de tomme glassene fra f. eks tacosaus, tomatpure eller syltetøyglass. Vask og kok dem godt før du har i barnematen. Avkjøl og sett dem i fryseren.
  • Smak alltid på maten før barnet. Dette er viktig, da maten kan være for varm, den kan være dårlig eller for salt.
  • Ikke fyll glassene helt til topps. Maten vil utvide seg når den fryser.
  • Ikke frys igjen det som allerede er tint og varmet opp, da romtemperert mat som har stått litt kan være grobunn for bakterier.
  • Tin helst maten i kjøleskapet. Ta ut et glass fra fryseren dagen før – da er maten tint til dagen etter. Du kan også tine i vannbad og i mikrobølgeovn. Pass på varmen.
  • La gjerne barnet tidlig få ta del i spisingen. En kokt, most potet med litt meierismør på, og en liten barnehånd som griser og kløner. Det blir faktisk mye matglede av nettopp noe så enkelt. Næring er det også!