Angle right Facebook LinkedIn YouTube Instagram TikTok Clear input content Loupe Loupe

Bevaringskraft 2024

Sirkularitet vs shit in-shit out

Sirkularitet vs. shit in – shit out?

I Norge konsumerte vi i 2024 produktene på ca. 370 mill. enheter glassemballasje, på samme nivå som året før. Glassemballasjen blir satt på markedet av bedrifter som tar sitt produsentansvar gjennom Sirkel Glass.

Retursystemet fungerer meget godt og vi i Sirkel arbeider langsiktig for at det også skal være slik i årene fremover.  Kvalitet i kildesorteringen spiller en sentral rolle for å oppnå våre langsiktige mål, og spesielt høyverdig materialgjenvinning. Sirkelselskapene er ISO-sertifisert etter 9001, 14001 og 45001 – arbeid med kvalitet og kontinuerlig forbedring ligger i vårt DNA.

Et av våre langsiktige mål er å bedre kvaliteten på glass- og metallemballasjen som vi mottar.

  • Hvorfor jobber vi egentlig med kvalitet?
  • Hvorfor mener vi at alle i en verdikjede må ha kvalitet langt fremme i pannebrasken?
  • Setter virkelig Sirkels kunder (glassverkene) så strenge krav til utsortert glass?
  • Forsøker Sirkel å bidra til bedre kvalitet og virker det?
  • Hva er status for arbeidet og utviklingen for kvalitet?

Hvorfor?

Svaret er enkelt, men likevel utfordrende: Sirkularitet.

Kildesortert glassemballasje må kunne benyttes av neste ledd i verdikjeden, hvis ikke blir det brudd i sirkelen. Målet er selvsagt at mest mulig av kildesortert emballasje kan bli til ny emballasje igjen, såkalt høyverdig materialgjenvinning = sirkularitet. Det er svært lite som ikke blir materialgjenvunnet, men målet må være sirkularitet.

Hele verdisirkelen må derfor arbeide i samme retning for å oppnå best mulig kvalitet på kildesortert glassemballasje. Glassemballasjen må kildesorteres riktig, for deretter å håndteres riktig på vei til Sirkels anlegg. I tillegg må innslag av det som ikke er emballasje reduseres så langt det er mulig – det gir renere råvarer og renere ferdigvarer. Noe som deretter gir de beste muligheter for sirkularitet, noe vi ønsker og som planeten trenger.

Våre kunder setter svært strenge kvalitetskrav og noen eksempler kan være:

  • Keramikk, steintøy, porselen: maks 20 gram per tonn.
  • Ikke-magnetisk metall: maks 3 gram per tonn
  • Magnetisk metall: maks 2 gram per tonn.

I prosentandel utgjør 2 gram magnetisk metall 0,0002 % per tonn.

Utfordrende, men disse kravene må møtes for at resirkulert glassemballasje kan benyttes til ny glassemballasje.

Forsøker Sirkel å bidra til at det går riktig vei?

I samarbeid med leverandørene jobber vi løpende med å redusere avfallsmengden og feilsorteringene inn til anlegget.

  • Sammen med Norsk Metallgjenvinning avholdes løpende møter med kommuner/IKS.
  • Vi kårer Årets leverandør, hvor kvalitet er av de viktigste kriteriene
  • Vi har utviklet digitale løsninger slik at kvaliteten kan følges opp og tiltak evalueres.
  • Vi har også utarbeidet en egen kvalitetsveileder for henteordninger.
  • Vi har utarbeidet betydelig med kommunikasjonsverktøy som våre samarbeidspartnere kan benytte.
  • I tillegg forsøker vi å motivere forbruker til å kildesortere mest mulig av glassemballasjen. Det er også viktig at du kildesorterer riktig fordi feilsorteringer vil gi utfordringer når glasset skal brukes på nytt av våre kunder. Eksempler er «Sammen er vi en god Sirkel»-kampanjen og at vi bruker sosiale medier aktivt, gjerne i samarbeid med andre.

Status

De senere årene har det blitt flere og flere henteordninger for glass- og metallemballasje i Norge. Det har også kommet en egen forskrift som sikrer ytterligere økning av henteordninger – det er obligatorisk med innføring av henteordning fra 1. juli 2025. Våre plukkanalyser viser at henteordninger kan gi større kvalitetsutfordringer.

Men, som tallene i denne rapporten viser har antall lass med kvalitetsavvik inn til anlegget blitt kraftig redusert de senere år. Meget bra. Når dette kommer samtidig med økning i antall kommuner/IKS med henteordning er det enda bedre.

Annet hvert år gjør vi også en større plukkanalyse på anlegget. Her ser vi at trenden er at det også kommer færre store produkter av metall til anlegget – også meget positivt.

Det betyr på ingen måte at vi er i mål, og kanskje vi aldri kommer helt i mål. Fremdeles er en betydelig andel av det vi mottar produkter, privatimport, restavfall, keramikk, etc – det vil si annet enn emballasje som vi har ansvar for å ta imot.

Årene fremover

Oppdatering av Avfallsforskriftens kapittel 6 og 7, som er rammeverket for Sirkel-selskapene, er støpeskjeen.

Sirkel vil selvsagt forholde seg til de nye forskriftene, men også arbeide videre og samarbeide med alle i verdisirkelen for glassemballasje om kvalitet, samt at vi løpende tilpasser anlegget. Vi kan ikke sortere oss ut av alle utfordringer, men teknologien går også fremover.

De som produserer glassemballasje bruker stadig høyere andel resirkulert glass, vi forventer derfor at kvalitetskravene fra kundene våre blir strengere. Det betyr at vi også fremover vil jobbe for å bedre kvaliteten på innsamlet glassemballasje

Takk til alle som bidrar med å kildesortere glassemballasje og kildesortere rett – sammen er vi en god Sirkel og skaper sirkularitet!

Tekst: Morten Sundell, administrerende direktør Sirkel Glass