Angle right Facebook LinkedIn YouTube Instagram TikTok Clear input content Loupe Loupe

Tilbake der det startet

– Å komme tilbake til glassbransjen føltes som å komme hjem, sier Joachim Sørlie Vik

For 14 år siden startet han i det som i dag er Sirkel, den gang Norsk Glassgjenvinning (NGG). Som mekaniker på det tidligere Onsøy-anlegget arbeidet han med vedlikehold og reparasjoner for både NGG og Glasopor.

I 2025 ble han ny produksjonsleder i Sirkel Materialgjenvinning.

Nytt anlegg

Vik har bakgrunn fra Forsvaret og erfaring som servicetekniker innen transportsystemer og industrihydraulikk. I 2018 ble han produksjonsleder og vedlikeholdsansvarlig i Glasopor, før han gikk videre til bygg- og anleggsbransjen som produksjonsleder i Alustål. Så innså han at han savnet å jobbe med glass- og metallemballasje.

– Jeg var veldig nysgjerrig på det nye anlegget, sier han.

Høysesong
Produksjonen har akkurat unnagjort sin mest hektiske periode. Januar, februar og mars er høysesong for gjenvinning av glass- og metallemballasje, og vinterforholdene skaper ekstra utfordringer.
– Råvarer strømmer inn. Vi jobber med nordmenns julekos til godt over påske. Når påsken kommer, starter en ny bølge.
Vik roser produksjonen for håndteringen av de store volumene uten at det har gått på bekostning av sikkerhet eller langsiktig utvikling.
– Jeg er imponert over fagkompetansen og engasjementet i produksjon og vedlikehold. De er enestående, forteller han.

Styrket avdeling
Den nye produksjonslederen beskriver sitt første år som intenst, givende og lærerikt.
– Vi har gått grundig gjennom prosessene og funnet flere forbedringspunkter. Det gjør at vi nå kjenner anlegget bedre enn noensinne. Resultatet er bedre kontroll, mer stabil drift og en tryggere hverdag.
Produksjonsavdelingen er styrket, og en faglig leder for prosess og utvikling er ansatt, noe Vik mener blir en viktig ressurs fremover.

Leder tett på
Erfaringen fra verkstedgulvet preger lederstilen.
– Jeg har selv stått med verktøyene i hendene. Det er viktig for meg å være tydelig, tilgjengelig og at alle blir lyttet til.
Han mener de som jobber tettest på prosessene ofte ser forbedringsmulighetene først. Derfor er det viktig med en kultur der det er lav terskel for å melde inn forslag og synspunkter.
– Det er lite som motiverer meg mer enn å se at en idé blir til en konkret forbedring, sier produksjonslederen.

Jeg er imponert over fagkompetansen og engasjementet i produksjon og vedlikehold. De er enestående.

Spennende fremtid
Vik mener bransjen går spennende tider i møte. Kravene til effektivitet og bærekraft øker, og det stiller høye krav til hele verdikjeden. Han peker på glassemballasje som et verdifullt materiale i en sirkulær økonomi, da det kan gjenvinnes et uendelig antall ganger uten å tape kvalitet.
– Jeg opplever at vi sitter midt i en utvikling som virkelig har betydning. Løsningen for innsamling i Norge er avgjørende for at dette skal fungere.
– Jeg er stolt av det vi har fått til så langt. Vi har utviklet oss både teknisk og som team. Det er folkene her som får hjulene til å gå rundt. Jeg gleder meg til fortsettelsen, avslutter han.