Angle right Facebook LinkedIn YouTube Instagram TikTok Clear input content Loupe Loupe

Returgraden er etablert på et høyt nivå

Kildesorteringen av drikkevareemballasje i glass oppnår resultater i verdensklasse, og bedre skal det bli.

Forskriftskrav sikrer høy returandel fremover

På sjette året har Sirkels retursystem for drikkevareemballasje i glass oppnådd en godkjent returgrad på 95%. Det betyr bortfall av miljøavgift, også for det kommende året.

Fra 1. juli 2025 blir det obligatorisk med henteordning hjemme hos folk, noe som sikrer høy retur også de kommende årene.

– Igjen må vi løfte frem samarbeidet i hele verdisirkelen, som gjør at retursystemet for drikkevareemballasje i glass oppnår resultater i verdensklasse, år etter år! Både myndigheter, kommuner, private aktører og Sirkel bidrar til at vi har kommet på et slikt nivå, sier Morten Sundell, administrerende direktør i Sirkel Glass.

Myndighetene spiller en avgjørende rolle på grunn av innretningen av miljøavgiften. Jo mer drikkevareemballasje som returneres, jo lavere miljøavgift betaler produsentene. Oppnår produsentansvarsselskapet 95 % godkjent returgrad, bortfaller miljøavgiften i sin helhet. Det har Sirkels medlemmer nytt godt av de siste årene.

I tillegg er det fra 1. juli obligatorisk med henting av glass- og metallemballasje hjemme hos folk. Det betyr at alle skal ha en beholder for glass- og metallemballasje på samme sted som man leverer restavfall og annet avfall. Erfaringsmessig fører det til økt kildesortering av glass- og metallemballasje.

– vi er veldig fornøyde med at myndighetene nå tar grep og harmoniserer innsamlingen av glass- og metallemballasjen. Sirkel har vært en pådriver for henteordning i mange år, det er gledelig å se at myndighetene nå velger å forskriftsfeste ordningen, fortsetter Sundell.

Det ble satt 63 807 tonn drikkevareemballasje i glass på markedet i 2024, Norges befolkning returnerte 62 790 tonn av disse. Det betyr at returandelen er over 95%. Myndighetene beregner returgraden basert på retursystemets oppnådde gjennomsnittlige returandel, over de tre foregående årene.

– Returgraden er etablert på et høyt nivå, noe som gjør at medlemmene våre kan ha tiltro til at systemet vil tjene dem godt, også de kommende årene. Vi ønsker at medlemmene våre skal oppleve at de er en del av en velfungerende returordning for glassemballasje. Målet er at de med trygghet og stolthet skal kunne sette produkter i glassemballasje på det norske markedet, avslutter Sundell.

Les mer om resultatene for 2024 i Bevaringskraft 2024